Starsze aktualności

Wycieczka do CERN-u w Szwajcarii

W dniach od 10 do 15 listopada 2019 roku uczniowie klas 2b, 3b, 3c i 3e  udali się  na wycieczkę – warsztaty do Szwajcari i  zwiedzali siedzibę Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN w  Genewie. Poniżej publikujemy szczegółową relację z tego wyjazdu. 

Szczegółowa relacja autorstwa uczennic klasy 3b Izabeli Ghafour i Niny Szadurskiej z wyjazdu do Szwajcarii w dniach 10-15 listopada 2019 roku.

Poniżej prezentujemy fotorelację z wycieczki autorstwa Weroniki Hebdy z klasy 3e

Lekcja sądowa

W środę 20 listopada uczennice oraz uczniowie klasy 2a udali się do Sądu Okręgowego w Warszawie i jako słuchacze brali udział w rozprawie karnej, której przedmiotem jest pobicie ze skutkiem śmiertelnym – proces nie został jeszcze zakończony. Wycieczka miała charakter edukacyjny. Jeszcze zanim rozpoczął się proces, mogliśmy wysłuchać sędziego prowadzącego rozprawę, który opowiedział nam o polskim systemie sądownictwa i szczegółach zbrodni – przedmiotu sprawy. Arbiter zaczął od wytłumaczenia konstytucyjnych zasad funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości (niezawisłość sądów, nieusuwalność i apolityczność sędziów), zakończył szczegółami na temat procesu – rozprawa z tego dnia miała poruszać jedynie kwestie formalne. Sytuacja zmieniła się diametralnie, gdy dowiedzieliśmy się o tym, że do sądu przybył poszukiwany od pół roku jedyny świadek incydentu. Rozprawa przyjęła więc inny tok, niż wcześniej zakładaliśmy, najistotniejszym elementem środowego procesu stały się zeznania postronnego. Przesłuchanie trwało około dwóch godzin, dzięki zeznaniom sądowi udało się ustalić, co stało się w dniu bójki, a dokładnie, kto był inicjatorem sytuacji prowadzącej do śmierci. Dalszą część rozprawy sędzia wyznaczył na trzynastego stycznia następnego roku, w której udział – niezmiennie w roli słuchaczek i słuchaczy – będą mogły oraz mogli wziąć udział uczennice oraz uczniowie klasy 2a.
Po zakończeniu procesu wciąż czuliśmy atmosferę, jaka panowała na sali rozpraw. Tego dnia na godzinie wychowawczej przeanalizowaliśmy najbardziej istotne elementy wypowiedzi świadka, zwróciliśmy uwagę na różnice społeczne między reprezentantami oraz reprezentantkami władzy sądowniczej a osobach biorących udział w rozprawie. Wszyscy ze zniecierpliwieniem oczekujemy tego, jak potoczą się rozprawa i los oskarżonego.
Mikołaj Petryga, kl. 2A

Warsztaty historyczno-artystyczne w ramach projektu “Kocham Warszawę”

W dniu 21 listopada 2019 roku podczas lekcji uczniowie z grupy francuskiej z klasy I-ej B uczestniczyli w warsztatach historyczno-artystycznych organizowanych w ramach Projektu „Kocham Warszawę” realizowanego przez Fundację na rzecz Centrum Wielokulturowego w Warszawie. Projekt ten jest finansowany przez m.st. Warszawę – Biuro Edukacji. Celem głównym projektu jest rozwój zainteresowań związanych z historią Polski oraz zainteresowań artystycznych u dzieci i młodzieży z warszawskich szkół. Podczas warsztatu historycznego, młodzież dowiedziała się o roli ,jaką odegrała Konfederacja Warszawska z 1573 roku w kształtowaniu otwartości i tolerancji w dawnej Polsce. Spotkanie było prowadzone metodą interaktywną przez Mamadou Diouf. Następnie uczniowie wzięli udział w warsztatach artystycznych, podczas których tworzyli szablony o tematyce historycznej i współczesnej, aby następnie odbijać je na tkaninie tworząc torby płócienne. Warsztatom towarzyszył pokaz slajdów na temat murali i street artu zaangażowanych społecznie. Uczestniczki i uczestnicy spotkania poznali zasady odbijania szablonów na tkaniny przy użyciu farb akrylowych i wałków dzięki prowadzącemu Dariuszowi Paczkowskiemu. Dziękujemy za wyjątkowe warsztaty prowadzącym i uczniom za zaangażowanie.

 

30. rocznica uchwalenia Konwencji Praw Dziecka – wystawa

20 listopada w Poniatówce wystawą okolicznościową uczczono szczególną rocznicę – trzydziestolecie wprowadzenia przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych Konwencji o Prawach Dziecka. Polska była inicjatorem uchwalenia Konwencji, która weszła w życie w 1990 roku, a którą dotychczas podpisało 196 państw (Polska ratyfikowała konwencję w 1991 roku). Konwencja to najważniejszy dokument dotyczący praw dzieci na świecie. Mówi o tym, że każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa – prawa dziecka. Do dziś Konwencja jest najszerzej ratyfikowanym na świecie dokumentem z zakresu praw człowieka. Nasza szkoła włączyła się w projekt UNICEF obchodów Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka, aby te prawa przypomnieć. Na tablicach ustawionych na holu szkoły umieszczono informacje na temat historii praw dziecka, historii i treści Konwencji, a także sytuacji dzieci w obecnej Polsce. Wystawę dopełniła oddzielna tablica poświęcona Januszowi Korczakowi oraz jego działalności pedagogicznej. 

Archiwa